Budakalász északi elkerülő út lakossági fórum pomázi szemmel

 

A bekarikázott részről szólt a fórum. A felirat pedig az elkerülő út folytatására vonatkozik.

Egy olyan lakossági fórumon vettünk részt néhányan pomáziak és sokan Budakalászról, amelyet a Szentistvántelepen élők közössége szervezett arról az elkerülő útról, amely az ő kutatásaik szerint nem fogja lényegesen javítani a város más területein, kiemelten az átmenő forgalommal terhelt Pomázi út, Budai út, illetve a József Attila út mellett élők helyzetét, viszont lényegesen rontja a Szentistvántelepen élők életkörülményeit.

A tervezett elkerülő út a Pomázi útról felüljáróval a HÉV fölött, a Zrínyi Ilona utcától 150 méterre vezeti majd át a forgalmat a 11-es útra. Ez első hallásra mindenkinek, aki naponta Pomázról és Pomázon keresztül Budapestre autózik hatalmas könnyebbséget jelent majd, hiszen kikerülheti a sorompós HÉV-kereszteződést és Budakalászt. Hajrá, építsék meg minél előbb!

Sajnos nem ilyen egyszerű a dolog, erről készítettek tájékoztatót a felkért szakértők. Minthogy az előadás diái (http://zoldvagyzaj.hu/hirek/beszamolo-es-ertekeles-az-oktober-18-i-lakossagi-forumrol), illetve a teljes előadások (https://www.youtube.com/watch?v=pmrOjnUbuTY) elérhetők, nem szeretném ezeket részletezni. Röviden összefoglalva: szakmai érvek alapján az előadók az M0-ás út befejező szakaszának megépítését tartják elsődleges fontosságúnak, hiszen annak használata alapvetően befolyásolja majd – remélhetően pozitív módon – a közlekedési szokásokat, szükségtelenné teszi az elkerülő utat. A forgalmi helyzet könnyítésére az M0-ás elkészülése előtt, rövidebb idő alatt megvalósítható megoldási javaslatuk a közösségi (HÉV, busz) közlekedés fejlesztése, P+R parkolók építése és az alternatív (kerékpáros) közlekedés támogatása. Ezek mindegyike teljesíti a természetvédelem és a fenntarthatóság hosszú távú elvárásait. Amennyiben mégis szükséges az elkerülő út megépítése, akkor legalább a lakott területtől távolabb vezessék a nyomvonalat.

Rogán László polgármester előadása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) által készített terv mellett érvelt, minden következtetését a NIF Zrt. szakembereitől kapott adatokra építette. A dolog szépséghibája az volt, hogy csak az állításokat kapta meg, azt, hogy miből következtettek arra pl., hogy 30-50 %-kal csökken majd a város belsejének forgalma, nem tudhattuk meg. A későbbi felszólalásokból kiderült, hogy a NIF Zrt. mérnökeit, a Közútkezelő szakembereit munkahelyükön letiltották a fórumon való részvételtől. A későbbi hozzászólások, Hadházy Sándor képviselő úr és a lakosok javaslatai, kérdései is megtekinthetők lesznek a https://www.facebook.com/zoldvzaj/ oldalon. Pomázról hivatalosan nem jelent meg senki. Ugyan Zsebe Zsolt urat mint a pomázi Városfejlesztési Bizottság vezetőjét köszöntötték a fórum elején, azonban amikor megszólították, hogy a Pomázt érintő kérdésekben nyilatkozzon, ezt polgármesteri felhatalmazás hiányában visszautasította. Nem Pomázt képviselte, hanem a Hadházy úr stábjának tagjaként volt jelen. A Közösen a Városunkért Egyesület a fórum előtt írásban juttatta el megjegyzéseit a szervezőknek, ami természetesen nem csak az egyesület tagjainak véleménye. Ez függelékként a cikk végén található.

A felszólalásokból kiderült, hogy Budakalászon belül is eltérőek a vélemények az út megépítésével kapcsolatban. Ezekhez nekünk nincs hozzászólásunk, viszont tanulhatunk abból, ahogyan a fórumot megrendezték, a felmerült kérdéseket kezelték, és ahogyan folyamatosan kommunikálnak a város polgáraival. Nagyon fontos, hogy a felmerült kérdésekhez nem érzelmi, hanem szakmai válaszokat keresnek, már a fórumon válaszoltak alkotmányjogász, városfejlesztő, reklám és média szakemberek. Pomázi lakosként néhány nagyon fontos kérdés megfogalmazódott bennem:

  • miért nem kaptunk mi, pomáziak tájékoztatást erről az elkerülő útról, amely pomázi területen húzódik majd és jelentősen befolyásolhatja a város közlekedését?
  • Vicsi László polgármester úr olyan ígéretet tett – Rogán László polgármester úr előadása alapján -, hogy az Ipartelep forgalmát nem fogják ebbe az elkerülő útba bekötni, hanem továbbra is a Városkapunál csatlakozik a 11-es útba. Tehetett-e ilyen ígéretet anélkül, hogy erről megkérdezze a lakosságot?
  • tisztában vagyunk-e azzal, hogy Pomázon pontosan milyen előnyökkel, hátrányokkal járhat az elkerülő út megépülése?
  • miért nem vizsgálták a fizetett szakértők ezt a kérdést a pomázi Közlekedésfejlesztési Stratégia 2017. évi felülvizsgálatakor?
  • miért kell minden közlekedéstervezést a gépkocsiforgalom megkönnyítésének szolgálatába állítani? Holland, német, dán példa alapján tudhatjuk, hogy százezres városok közlekedését lehet természetbarát módon kerékpárra alapozni.
  • miért hagyjuk, hogy megint a fejünk fölött döntsenek, nélkülünk?

Ezekre a kérdésekre hiteles választ a lakosság véleményének ismeretében kaphatunk. Megalapozott véleményt azonban csak megfelelő információk, szakemberek elemzései, hatástanulmányok birtokában hozhatunk. Kérjük, hogy véleményük kinyilvánításával segítsenek nekünk az igények felmérésében. Előre is köszönjük!

Hozzászólás

“Budakalász északi elkerülő út lakossági fórum pomázi szemmel” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. A fórumon elhangzott, hogy Budapest az agglomerációból bejövő forgalmat még Budapest határában igyekszik megfogni a belső területek védelmében.
    Ezért vannak úgy beállítva a lámpák.

    Budakalász polgármestere azt mondta, hogy ők is szeretnék megvédeni Budakalász belterületét a nagy forgalomtól.
    Ezért vannak úgy beállítva a lámpák.

    Ha ezt a logikát folytatjuk, akkor nekünk is meg kellene fogni a forgalmat, ami Csobánka illetve Pilisszentkereszt felől jön. Szerintem már az ötlet is nagy indulatokat váltana ki az onnan érkezőkben.

    Budakalász a problémát tehát úgy szeretné megoldani, hogy az északi irányból jövő forgalmat a 11-es útra tereli. Ezt szolgálja a mostani lámpa is és erre lesz jó az elkerülő. A fórumon elhangzott, hogy még kiraknak egy forgalom lassító lámpát is a majdani felüljáró után, a Budakalász felé tovább haladók elé.
    Ezzel csak az a probléma, hogy sok autós Békásmegyerre vagy Békásmegyer felé szeretne menni, mert a mostani Budakalászi dugó ellenére is gyorsabb, mint a túlterhelt 11-es budapesti szakasza.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.