Elkészült az idei költségvetés

Az idei már a hetedik költségvetés, aminek összeállítását figyelemmel kísértem képviselőként, és a pénzügyi bizottság tagjaként. Ez a költségvetés másképp készült, mint az előzőek. Jelentős változtatás, hogy a költségvetés sorai a nyilvántartások alapján, tételenként kerültek összesítésre. Ezért sokkal pontosabb, reálisabb lett. Ki lehetett szűrni az olyan tévedéseket, mint az egyedi kiadások ismétlődése, vagy egyes kiadások többszörös betervezése, amire a korábbi években volt példa. Az előre nem tervezett kiadásokra szabad keret lett meghatározva, ami óvatosabb gazdálkodást jelez. Konszolidált mérleg készült, az intézmények finanszírozása miatti halmozódások kiszűrésre kerültek. Végre ingatlan eladások helyett ingatlan gazdálkodás kezdődött el.  

Hogyan is áll össze, miből keletkeznek bevételei, és mire költi el a város? Lássuk a főbb számokat!

A bevételi és kiadási főösszeg 2.670 millió Ft.

Bevételek:

  • Normatív állami támogatások összege                                              1 065 millió Ft
  • Egyéb működési támogatás                                                                          64 millió Ft
  • Iparűzési adó kiegészítésére várható támogatás                              210 millió Ft
  • Közhatalmi bevételek (helyi adók)                                                           570 millió Ft
  • Működési bevételek(térítési díjak, bérleti díjak, szolgáltatások) 186 millió Ft
  • Felhalmozási bevételek (ingatlan értékesítés )                                     114 millió Ft
  • Működési célú átvett pénzeszk. (Szolidaritási, Közbizt. Alap)         15 millió Ft
  • Likviditási célú hitelek      200 millió Ft
  • Maradvány előző évről      200 millió Ft
  • Felhalmozási célú támogatások bevételei        46 millió Ft

 

Kiadások:

  • Működési kiadások   1 898 millió Ft
  • Beruházások                   303 millió Ft
  • Felújítások                            5 millió Ft
  • Tartalékok                        221 millió Ft
    • ebből Általános tartalék: 137 millió Ft
    • Céltartalék:   84 millió Ft
  • Likvid hitel törlesztés    200 millió Ft
  • Államháztartásnak megelőlegezés visszafizetése      43 millió Ft

A  kötelező feladatok forrásigénye jelentősen meghaladja a támogatások mértékét, az intézmények fenntartásához 335 millió Ft-tal járul hozzá az önkormányzat. Kevesebb adóbevétellel számolunk, egyrészt az elvonások miatt, másrészt a vállalkozások rosszabbodó helyzete miatt. A kötelezettségvállalással nem rendelkező, még terv szintjén létező beruházások az általános tartalékba kerültek. Az éven belüli likviditási problémákat folyószámlahitel felvételével hidaljuk át. Ennek oka, hogy az adóbevételek évente kétszer érkeznek, míg a kiadások folyamatosan keletkeznek.

A beruházások között a legnagyobb tétel 110 millió Ft, a Pomáz Kft megvásárlása. A Beniczky utca 35. alatti ingatlanokkal egy sokféle feladatra alkalmas telephelyhez jutunk. A legtöbb kritika emiatt érte a költségvetésünket. Az ingatlan megvétele jár bizonyos kockázattal. A racionálisan meghozott döntés mindig kettős mérlegelést igényel. Mennyi a várható nyereség, és veszteség? Végre Pomáznak lesz egy olyan ingatlanja, amiben helye lesz egy közterület fenntartó teamnek, a város gépállományának, amit évről évre bővíteni kell, és raktározási, tárolási lehetőségekkel is szolgál. Eddig nem volt ilyen team, ezért helye sem volt. Nem is csoda, hogy nagyon nehezen készültek el a kisebb út és egyéb hibák javításai, a lakossági bejelentésekre a megoldások. Polgármester úr terve erre az évre éppen ezért, megerősíteni a városfenntartást, amihez szükséges az új Kft, és ingatlanjai. Én támogatom, és a testület többsége is támogatja ezt beruházást. A hosszútávra szóló elképzelésekről nem szabad lemondani még akkor sem, ha az adott év éppen szűkös. Pomáznak ez az érdeke.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.