Lakossági Fórum május 24-én, a csobánkai iskolabezárás és a gyerekek elhelyezésével kapcsolatban

Kerekasztal beszélgetéssel kezdődött, ahol részt vett a két település polgármestere, a KLIK vezetője, a csobánkai iskola igazgatója és a Mátyás iskola igazgatója. A másik két iskolát az igazgatóhelyettesek képviselték. A szülői munkaközösség képviselője is ott ült az asztalnál.

Sok minden kiderült a helyenként szenvedélyes vitából. Csobánkáról már 107 gyerek jár ide iskolába. 20 a Mátyás suliba, 60 a Sashegyibe és 27 a német suliba. A csobánkai önkormányzatnak az a célja, hogy ezeket a gyerekeket visszacsalogassa Csobánkára. A szegregálódott iskolával viszont ez nem megy.

Évek óta próbálkoznak a szegregáció felszámolásával, sikertelenül. Ezért döntött úgy áprilisban a testület, hogy szűnjön meg az iskola.(5:2 szavazati aránnyal). Az iskola épületét átadnák a katolikus egyháznak, és egyházi iskolába járhatnának a helyi gyerekek. De mi legyen a 37 gyerekkel?

Pomázi oldalról mindenki ellenezte az iskolabezárást és a nagyobb számban nehezen nevelhető gyerekek befogadását.

Vicsi László polgármester kijelentette, hogy neki az a dolga, hogy Pomáz érdekeit védje. Ezért mindent megtesz…

A pomázi tanárok és az SZMK vezető is úgy nyilatkozott, hogy nem szeretnék ha Pomáz csobánkai körzet lenne. Sorolták az érveket sorra:

-Félnek, hogy a szülők a gyerekeket elviszik az iskolából. A bizalom gyorsan veszik. A Sashegyiben is volt 5-8 évvel ezelőtt probléma, azért jár Budakalászra sok gyerek. Nagyon sokat dolgoztak azon, hogy a presztízsveszteség megszűnjön. Az idén már 73 elsőst írattak be az iskolába, amit a szülők elismerésének tartanak. Csobánkának is magának kell megoldani a problémáját, van tantestülete, önkormányzata.

-A gyerekeknek beilleszkedési nehézségeik lesznek a nagyobb létszámú osztályokban.

-Az utazás nagy megpróbáltatás egy gyereknek.

-Komoly fegyelmezési problémákról ír a sajtó.

-Gyenge kompetencia eredmények születtek Csobánkán, itt is felzárkóztatás kellene, plusz pedagógusokkal, iskolapszichológussal.

-Az egyházi iskolában megfelelően foglalkoznának velük.

A csobánkai iskola igazgatója visszautasította a gyerekek nevében, hogy azok bűnözők vagy drogozók lennének. Ez nem igaz.

A KLIK vezető szerint ne válogassunk. 107 gyerek jöhet, 37 meg nem? Különben is, Budakalászon tanul 181 pomázi gyerek. Fegyelmezési probléma meg Pomázon is van. Nemrég öt gyereket csaptak ki Pomázról, akik most a csobánkai iskola 7. és 8. osztályába járnak. Nem csupán Pomázon, 3-4 településen osztanák el a gyerekeket, és a KLIK iskolabuszt biztosít számukra.

SZMK állásfoglalás is íródott, amit itt felolvastak. Tiltakozás a körzethatárok módosítása ellen. Kifogásolták, hogy minden átszervezési kisérlet az utolsó pillanatban történik. Hogy lehet így stratégiai döntést hozni? Hosszú távú döntés kell! Utána kezdődtek a hozzászólások.

Hardi Péter azt kérdezte, hogyan dönthetett a csobánkai testület a megszűnésről, amikor még azt sem tudták, hová kerülnének a gyerekek. Az egyház tett-e már nyilatkozatot, hogy átveszi az iskolát? Úgy tűnik , hogy a gazdag szülők gyerekei számára külön iskolát készítenek elő, ahová a többiek nem járhatnak oda.

Sarkadi Attila beszámolt arról, hogy átment tájékozódni, és egy szép iskolát látott. Négy év óta figyeli a problémát, amit szerinte nem is akartak megoldani. Hogy lehet az, hogy a polgármester azért küzd, hogy a településen megszűnjön az egyetlen iskola? Kijelentette, hogy nem akarja a gyerekeket minősíteni, de tudni kell, hogy egyes családokban beltenyészet van, emiatt alacsonyabb az IQ szintjük.

Csákó Erzsébet szerint segíteni kell a csobánkai iskolát, hogy megmaradjon. A KLIK-nek pártatlannak kell lennie, és sok pénzt kell belerakni az eredményhez. Rendszerből kivetett gyerekekről nem lenne szabad beszélni! A rendszer rossz, azon kell változtatni, és meg kell tartani a gyerekeket!

Falcsik Attila megkérdezte, milyen felterjesztést küldtek a minisztériumba? Mi alapján dönt majd a miniszter? A válsz az volt, hogy a megszüntetést javasolták.

Siklódi Csilla véleménye szerint nem elfogadható, hogy 39 család értékrendje olyan, hogy megakadályozza a többit, hogy ott tanuljon. Joga van minden gyereknek otthon tanulni. Kis létszámú csoportban kellene tanítani, 40 tanárral. Így lehet eredményt elérni. A Csobánkai Tanoda jól működik, miért nem lehet az iskolában is ugyanígy? Amit a KLIK tervez, azzal csak a probléma szőnyeg alá söprése zajlik.

A miniszter május 31-ig dönt, a KLIK felterjesztése alapján.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.