Szeretlek Pomáz: A kérdőíves felmérés eredményei….oktatás

A kérdésre 153 igen, 12 nem és 19 nem tudom válasz érkezett.

A visszaérkezett válaszok döntő többsége az mutatja, hogy az önkormányzatnak támogatnia kellene az iskolákat. Az igenlő válaszolókat elszomoríthatja, hogy egy önkormányzatnak nem igazán érdeke az oktatási intézmények támogatása, ugyanis ez a legrosszabb „üzlet”. Főleg az alapfokúak támogatása. Hiszen kézzelfogható eredménye – gondolok itt járda, út, emelkedő adóbevételek- nincs. A Nobel-díjasok méltatásakor sem említik meg, hol tanult meg írni-olvasni a tudós ember. A középiskoláit, egyetemét már inkább említik. Hogy mégis támogatják az iskolát az önkormányzatok, annak több oka van. Az egyik, hogy az iskola közössége –főleg a tanárok- a falu, város életében fontos közvélemény formáló erő, igen sok program megvalósítói. Ez főleg a vidéki településekre jellemző. Ok lehet –Pomáz esetében –a presztízs. Egy szint felett nem engedhető meg, a lepusztult oktatási hálózat. És ha okos az önkormányzat, a szülőkre gondolva – akik egyben választók is – nem hagyja lepusztulni az intézmény rendszerét.

Minden esetben, akkor járna el helyesen, ha az érintetteket megkérdezve közösen jelölnék ki a fejlesztések irányát. Ez sajnos, nagyon ritkán történik meg. Részben lobbi érdekek, részben a „hozzá nemértés „vagy ami még rosszabb az „én jobban tudom gondolkodásmód miatt”. Mert ne feledjük, az iskolák, minél jobb iskolát szeretnének, és ez sok pénzbe kerül, az önkormányzatok meg minél kevesebb pénzből szeretnének a lehető legtöbbet kihozni. Ezeknek tökéletes példája a pomázi tornatermek építése. Felépítettek egy termet, a városban a legnagyobbat,nem kis pénzből egy olyan intézményhez –a Német Nemzetiségi Iskolához – ami már akkor is létszámát tekintve a legkisebb volt. Majd egy kicsit zavarosnak tűnő pályázat során a Sashegyi termét, ami négyzet alakú- így tökéletesen alkalmatlan bármire- egy majdani bővítés ígéretével, amiről akkor is tudta mindenki, hogy soha nem lesz megépítve, az irtózatos költségek miatt. A kivagyiság példája a középiskola kérdése. Most harmadszor fut neki a város illetve ma már a KLIK- Kik egy felesleges fejlesztésnek. Az első ilyen próbálkozás talán 3 évfolyam után múlt ki. A második számtalan átalakulás után lett a múlté. Most megpróbálják harmadszor is. Annyi a vigasz, hogy a számlát, nem az önkormányzat állja, de pénzt áldoznia rá nem szabadna.

Az lenne a helyes út, ha az iskolák, óvodák képviselőivel leülve döntenének az oktatás jövőjéről. Megkérdezve még az itt élőket, a szülőket.

Gillinger László

“Szeretlek Pomáz: A kérdőíves felmérés eredményei….oktatás” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Nagy érdeklődéssel vártam a kérdőív oktatással foglalkozó részének a kiértékelését. Egyértelmű és jogos a pomáziak elvárása: az önkormányzatnak az új helyzetben is oda kell figyelnie az iskolákra. Vagyis most is, amikor a törvényi változás miatt már nem fenntartója az intézményeknek. A szülők joggal várják el például, hogy az épületek állapota megfelelő legyen. Az önkormányzatnak a gyerekek érdekeit kell képviselnie, ha szükséges, harcolni érte.
    Igaza van az értékelőnek abban, hogy az érintettekkel – szülők, pedagógusok – való folyamatos egyeztetés a döntéshozatal alapja.
    Amiben viszont nem értek egyet az értékelővel, az a középiskola kérdésének a megítélése. Az, hogy mennyire lesz életképes egy pomázi gimnázium, természetesen a jövő dönti el, ám lehetőséget jelent a gyerekek számára, ezért mindenképpen támogatandó. Hiszem, hogy sok munkával sikerre vihető. Az máris reményre ad okot, hogy – ahogy hallom – az induló évfolyamra többszörös a túljelentkezés.

  2. Sajnos nem értek egyet Gillinger Lászlóval. Persze tudomásul kell vennünk, hogy egyikünk sem birtokosa az igazságnak. Egy ilyen, objektíven csak utólag eldönthető kérdést, hogy vajon életképes lenne-e hosszú távon egy pomázi gimnázium, mindannyian saját szubjektív szempontunkból nézünk.
    Mi szól mellette?
    Hogy fontos lenne a helyi közösség kiépülése szempontjából.
    Hogy rengeteg pénzt és időt spórolna meg a családoknak.
    Hogy kisebb iskolában családiasabb hangulatban, biztonságban kamaszodhatnának a gyerekek.
    Mi szól ellene? Sok jó gimnázium van a közelben. Nehéz olyan , új, vonzó képzést kitalálni, amely versenyezni tudna az ezekben folyó képzéssel.
    Nehéz, de véleményem szerint, lehetséges.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.