A testületnek fontos dolgokban kell dönteni, amelyről a testület már döntött, de a polgármester úr ezt megvétózta, ezért újból döntenünk kell.
Akarunk-e több beépíthető területet?
Szeretnénk-e az Alcsevica területén átvágva (a tanösvényt keresztezve) utat?

Az Alcsevica területéről még a 90-es években döntöttek, hogy növeljék Pomáz beépítésre szánt területét. Tudtommal akkor még nem lakó övezetet, hanem sport és rekreációs területeket terveztek oda. 2010-től kezdve viszont építési telekként, az akkori önkormányzat eladta a kiparcellázott területek nagy részét.
A 90-es években még a lakosok által befizetett SZJA egy részét megkapta az önkormányzat, így legalább gazdaságilag érthető volt a szándék. Ez már nem igaz, a lakosság növekedése alapból is növeli az önkormányzat terheit, mert az állam a feladatokat erősen alulfinanszírozza. Tehát a város szempontjából ezeknek a területeknek a beépítése gazdaságilag is hátrányos. A városon belüli zöld területek elenyészőek és a város hosszú távú fejlődésekor fontos szempont, hogy ne egy folytonosan – zöld terület nélküli – beépített városszerkezet alakuljon ki. Ezek a döntések évtizedekre, évszázadokra meghatározzák a terület képét. Ha út épül vagy beépítenek területeket, akkor azok úgy is maradnak.
Sokan mondják, hogy Pomáz megtelt, ne legyenek további területek beépítve. A város infrastruktúrája túlterhelt, a már legálisan illetve illegálisan beépített területek jelentős része sincs közművesítve. Ezeket a negatív folyamatokat nem szabad folytatni, a lehetőségek szerint vissza kell fordítani. Ebben az ügyben a lakosság felől is ilyen igények hangzanak el.
A most folyamatban lévő HÉSZ módosítás is vizsgálta a lehetőségeket.
Azokat a területeket, amelyeket az önkormányzat a 2010-es években értékesített, nem képezték a vizsgálat tárgyát, mivel ott az önkormányzat építési telekként adta el a telkeket.
Az Alcsevica még nem kiparcellázott területét vizsgálták a szakemberek és alternatívákat nyújtottak az önkormányzatnak, amelyben döntési lehetőségünk volt.
Az egyik választási lehetőség a Béke utca, Susnyár vízfolyás és a Klissza domb közötti területről szólt.

A város hosszú távú érdekeit a szakemberek szerint a terület közparkká minősítése jelentené. Hátránya, hogy esetleg kártalanítási igényt keletkeztet. Itt el kell mondanom, hogy a terület eredetileg mezőgazdasági terület volt, így az eredeti állapothoz képest nem keletkezhetett kárigény, valamint a szakemberek által idézett törvény szerint kártalanítás nem illeti meg, ha a HÉSZ változtatás óta eltelt már 7 év.
A másik kérdés az út építése. Itt összefoglalva az a kérdés, hogy megelégszünk-e azokkal az utakkal, amelyek az Alcsevica kiparcellázott területén vezetnek át, vagy szeretnénk plusz még egy utat, ami átvág az Alcsevicán.

Szerintem erre az plussz útra nincs szükség. Az út elérhetetlenné tenné a zöld területeket. Az egyenes vezetésű út az ismert problémákat hozná elő, hogy az autók nagy sebességgel száguldanának rajta.
A kiparcellázott területeken átvezető utak alkalmasak arra, hogy az Orlováczon és környékén lakók hazajutását biztosítsák. Ezek az utak mindenféleképpen meg lesznek építve, nem jelentenek plusz kiadást.
A tervezett nyomvonal-korrekció célja, hogy az út elkerülje az erdőt. Az erdő kivágásra én hívtam fel a figyelmét a testületnek 2023-ban, de mivel erre a plusz útra szerintem nincs szükség, ezért a nyomvonal-korrekciójára sincs szükség, hiszen ezzel azt jeleznénk, hogy az utat szeretnénk, csak egy kicsit módosítva.
2023-ban felvázoltam azokat az alternatív útvonalakat. Ezek közül a B2 és a C meg lesz építve, ezeket tudjuk majd használni. A B útvonal az, amely most is megvan földútként, de ez magán telkeken halad keresztül, ezért ez az út meg fog szűnni.

Vélemény, hozzászólás?