
Egy olyan lakossági fórumon vettünk részt néhányan pomáziak és sokan Budakalászról, amelyet a Szentistvántelepen élők közössége szervezett arról az elkerülő útról, amely az ő kutatásaik szerint nem fogja lényegesen javítani a város más területein, kiemelten az átmenő forgalommal terhelt Pomázi út, Budai út, illetve a József Attila út mellett élők helyzetét, viszont lényegesen rontja a Szentistvántelepen élők életkörülményeit.
A tervezett elkerülő út a Pomázi útról felüljáróval a HÉV fölött, a Zrínyi Ilona utcától 150 méterre vezeti majd át a forgalmat a 11-es útra. Ez első hallásra mindenkinek, aki naponta Pomázról és Pomázon keresztül Budapestre autózik hatalmas könnyebbséget jelent majd, hiszen kikerülheti a sorompós HÉV-kereszteződést és Budakalászt. Hajrá, építsék meg minél előbb!
Sajnos nem ilyen egyszerű a dolog, erről készítettek tájékoztatót a felkért szakértők. Minthogy az előadás diái (http://zoldvagyzaj.hu/hirek/beszamolo-es-ertekeles-az-oktober-18-i-lakossagi-forumrol), illetve a teljes előadások (https://www.youtube.com/watch?v=pmrOjnUbuTY) elérhetők, nem szeretném ezeket részletezni. Röviden összefoglalva: szakmai érvek alapján az előadók az M0-ás út befejező szakaszának megépítését tartják elsődleges fontosságúnak, hiszen annak használata alapvetően befolyásolja majd – remélhetően pozitív módon – a közlekedési szokásokat, szükségtelenné teszi az elkerülő utat. A forgalmi helyzet könnyítésére az M0-ás elkészülése előtt, rövidebb idő alatt megvalósítható megoldási javaslatuk a közösségi (HÉV, busz) közlekedés fejlesztése, P+R parkolók építése és az alternatív (kerékpáros) közlekedés támogatása. Ezek mindegyike teljesíti a természetvédelem és a fenntarthatóság hosszú távú elvárásait. Amennyiben mégis szükséges az elkerülő út megépítése, akkor legalább a lakott területtől távolabb vezessék a nyomvonalat.
Rogán László polgármester előadása a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) által készített terv mellett érvelt, minden következtetését a NIF Zrt. szakembereitől kapott adatokra építette. A dolog szépséghibája az volt, hogy csak az állításokat kapta meg, azt, hogy miből következtettek arra pl., hogy 30-50 %-kal csökken majd a város belsejének forgalma, nem tudhattuk meg. A későbbi felszólalásokból kiderült, hogy a NIF Zrt. mérnökeit, a Közútkezelő szakembereit munkahelyükön letiltották a fórumon való részvételtől. A későbbi hozzászólások, Hadházy Sándor képviselő úr és a lakosok javaslatai, kérdései is megtekinthetők lesznek a https://www.facebook.com/zoldvzaj/ oldalon. Pomázról hivatalosan nem jelent meg senki. Ugyan Zsebe Zsolt urat mint a pomázi Városfejlesztési Bizottság vezetőjét köszöntötték a fórum elején, azonban amikor megszólították, hogy a Pomázt érintő kérdésekben nyilatkozzon, ezt polgármesteri felhatalmazás hiányában visszautasította. Nem Pomázt képviselte, hanem a Hadházy úr stábjának tagjaként volt jelen. A Közösen a Városunkért Egyesület a fórum előtt írásban juttatta el megjegyzéseit a szervezőknek, ami természetesen nem csak az egyesület tagjainak véleménye. Ez függelékként a cikk végén található.
A felszólalásokból kiderült, hogy Budakalászon belül is eltérőek a vélemények az út megépítésével kapcsolatban. Ezekhez nekünk nincs hozzászólásunk, viszont tanulhatunk abból, ahogyan a fórumot megrendezték, a felmerült kérdéseket kezelték, és ahogyan folyamatosan kommunikálnak a város polgáraival. Nagyon fontos, hogy a felmerült kérdésekhez nem érzelmi, hanem szakmai válaszokat keresnek, már a fórumon válaszoltak alkotmányjogász, városfejlesztő, reklám és média szakemberek. Pomázi lakosként néhány nagyon fontos kérdés megfogalmazódott bennem:
- miért nem kaptunk mi, pomáziak tájékoztatást erről az elkerülő útról, amely pomázi területen húzódik majd és jelentősen befolyásolhatja a város közlekedését?
- Vicsi László polgármester úr olyan ígéretet tett – Rogán László polgármester úr előadása alapján -, hogy az Ipartelep forgalmát nem fogják ebbe az elkerülő útba bekötni, hanem továbbra is a Városkapunál csatlakozik a 11-es útba. Tehetett-e ilyen ígéretet anélkül, hogy erről megkérdezze a lakosságot?
- tisztában vagyunk-e azzal, hogy Pomázon pontosan milyen előnyökkel, hátrányokkal járhat az elkerülő út megépülése?
- miért nem vizsgálták a fizetett szakértők ezt a kérdést a pomázi Közlekedésfejlesztési Stratégia 2017. évi felülvizsgálatakor?
- miért kell minden közlekedéstervezést a gépkocsiforgalom megkönnyítésének szolgálatába állítani? Holland, német, dán példa alapján tudhatjuk, hogy százezres városok közlekedését lehet természetbarát módon kerékpárra alapozni.
- miért hagyjuk, hogy megint a fejünk fölött döntsenek, nélkülünk?
Ezekre a kérdésekre hiteles választ a lakosság véleményének ismeretében kaphatunk. Megalapozott véleményt azonban csak megfelelő információk, szakemberek elemzései, hatástanulmányok birtokában hozhatunk. Kérjük, hogy véleményük kinyilvánításával segítsenek nekünk az igények felmérésében. Előre is köszönjük!
Vélemény, hozzászólás?